نخود یکی از پرخاصیت ترین حبوبات می باشد که در طب سنتی به مصرف آن تاکید شده است. آب نخود بهترین ماده غذایی در فصول سرد سال می باشد زیرا نخود طبع گرمی دارد.برای درمان نازایی مصرف روزانه آب نخود همراه عسل بسیار توصیه شده است.همچنین آب نخود ملین است و از یبوست جلوگیری می کند.همچنین تحقیقات نشان می دهد آب نخود موجب رفع عفونت ریه و کاهش تورم لثه ها می شود.در این مطلب در نیک صالحی به خواص آب نخود پرداخته ایم.

در مورد خواص فوق العاده آب نخود میدانید؟!

خواص آب نخود

نخود با طبیعت گرم و خشک، مقوی ریه، ملیّن، خونساز، مغذی، چاق‌کننده و اشتهاآور است. خوردن آب نخود پخته توام با نمک ، مُدر و درمان کننده سینه درد ، گرفتگی صدا و التیام دهنده سرفه است.خوردن آب خیس کرده آن برای کاهش ورم لثهها و تسکین درد دندان مفید و روغن نخود گرم و خشک است.

مقوی مو و مسکن درد دندان و سردرد است. مصرف آب نخود به این شکل که بعد از پخت، آب آن را میل کرده و نخود پخته شده را همراه با سالاد به مدت دو یا سه ماه مصرف کنند، برای رفع ریزش مو بسیار موثر است.

نخود برای مثانه مضر است. خوردن نخود سبب ایجاد نفخ و گاز میکند و توصیه می‌شود تازه‌ی آن با زیره خورده شود. آشامیدن آب پس از خوردن نخود مضر است.

بد نیست بدانید سایر خواص آب نخود چیست

نخودآب تقویت‌کننده قوای جنسی است, مقوى بدن‌های ضعیف است, تحلیل‌برنده باد و بیماری‌های ناشی از باد است، برای بیماری‌های کلیه و مثانه همچنین برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مغزی ناشی از سردی و برای بیماران مالیخولیایی مفید است.

نخودآب غذایی مفید برای تقویت قوای جنسی و جسمی است. برای تهیه آن بهتر است, ۲۰۰گرم نخود را شب قبل خیس کرده و صبح روز بعد آب آن را خالی کرده و نخودهای خیس‌خورده را همراه با یک قلم دارچین ۱۰گرمی در مقدار زیادی آب بپزید؛ به‌طوری که نخودها له شوند. هر زمان که آبش کم شد به آن به‌قدری آب اضافه کنید که در پایان پخت سطح آب به همان میزان اولیه باشد.

ــ در ادامه ترکیب فوق را صاف کنید و مایع به دست آمده را دوباره بپزید تا کمی غلیظ شود به این ترتیب نخودآب آماده است. نخودآب را بدون نان در ساعت‌های ۸ صبح ، ۱۲ ظهر، ۴ بعدازظهر و ۸ شب به هر میزانی که میل داشتید و با کمی نمک مصرف کنید.

ــ در صورت بروز نفخ می‌توانید در نوبت‌های بعدی پخت به آن زیره سیاه نیز اضافه کنید. پخت نخود نباید در دیگ زودپز انجام شود. روغن بادام، نمک و اندکی پیاز و زیره و میخک نیز می‌توان برای تقویت آثار و افزایش درجه گرمی غذا به آن افزود.

خواص غذایی نخودآب

ــ در حکیم ایرانی آمده است: این غذا در آماده سازی مواد بلغمی برای دفع از بدن مفید است, ادرارآور است, تقویت کننده قوای جنسی است, مقوى بدن‌های ضعیف است, تحلیل‌برنده باد و بیماری‌های ناشی از باد است.

ــ از خواص آب نخود این است که برای بیماری‌های ناشی از بلغم و سودا و باد مفید است، همچنین برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مغزی ناشی از سردی و برای بیماران مالیخولیایی مفید است.

ــ این غذا برای بیماری‌های کلیه و مثانه مفید است، البته مصرف آن و به‌ویژه مداومت به آن برای صفراوى‌مزاجان مضر است.

نکته: مداومت بر این غذا یا مصرف آن به‌قصد درمان نیازمند مشورت با درمانگر مجرب است.

طرز تهیه نخود آب

مواد لازم:

۱- نخود ۴۰۰ گرم

۲– پیاز متوسط ۳ عدد

۳– روغن ۷۵ گرم

۴– آرد گندم سبوس دار ۱ قاشق غذاخوری

۵– نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار کافی

 

طرز تهیه:

نخود را از شب قبل خیس می کنیم و صاف می کنیم پیازها را خرد می کنیم با روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود

نخودها را به پیاز داغ اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم نمک و فلفل و زردچوبه و ۴ لیوان آب را اضافه می کنیم. شعله را کم کرده و با حرارت ملایم نخودها را می پزیم در آخر که نخودها خوب پخته شد آرد را در نصف استکان آب سرد مخلوط به نخود اضافه می کنیم. بعد از اینکه چند جوش خورد شعله را خاموش می کنیم. این غذا را می‌توانید همراه با آبغوره و یا سرکه میل کنید.

منبع: نیک صالحی