آیا برنج کته چاق کننده است ؟ بعد از نان، برنج قوت غالب کشورهای آسیایی از ایران گرفته تا هند، اندونزی و ژاپن را تشکیل می‌دهد و این همان عامل چاقی آسیایی‌هاست. با کمی دقت  می‌توانیم متوجه اندام نامتناسب مردم آسیا در مقایسه با کشورهای اروپایی و آفریقایی شویم. بیشتر آسیایی‌ها در ناحیه شکم و ران‌ چاق هستند و علت آن هم عادت نداشتن به ورزش و مصرف بی‌رویه غذاهای نشاسته‌ای است.


چرا اروپایی ها نسبت آسیایی ها اندام زیباتری دارند ؟
چون ورزش می‌کنند و تغذیه مناسب و کنترل‌شده دارند. اگر به محتوای بشقاب غذای آنها دقت کرده باشید، اغلب یک تکه متوسط گوشت همراه مقداری کلم بروکلی، هویج و ذرت‌پخته و چند برش کوچک نان به اندازه یک کف دست در آن دیده می‌شود. 

در واقع آنها شکم خود را با مواد پروتئینی پر می‌کنند و اگر هم سیر نشوند به میوه‌جات و سبزی‌های آبپز روی می‌آورند که هم فیبری و سیر‌کننده است و هم به دفع سموم و رفع یبوست کمک می‌کند. ایا برنج کته چاق کننده است.

 

برنج را کته کنید نه چلو!
اغلب خانواده‌ها از کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه می‌پرسند اگر برنج را آبکش کنند از میزان نشاسته‌ آن کاسته می‌شود؟ آیا ته‌ دیگ به دلیل آن‌ که برشته و نشاسته آن خشک می‌شود، غذایی کم‌کالری و رژیمی به شمار می‌رود؟

برخلاف تصور عموم که بر اثر شستن زیاد یا آبکش برنج آب شیری‌ رنگی که از آن خارج می‌شود همان مواد نشاسته‌ای موجود در برنج است و با خروج آن این محصول کم‌کالری می‌شود، این موضوع واقعیت ندارد.

باید بدانید ساختار دانه برنج نشاسته‌ای است و تا وقتی دانه‌ها به چشم آیند حاوی نشاسته بوده و مصرف بیش از حد آن چاق‌کننده است. مهم‌تر آن‌ که شستن زیاد و آبکش‌ کردن برنج به میزان زیادی از فیبر و ویتامین‌های گروه B آن می‌کاهد و محصول را در مقایسه با برنج کته کم‌ارزش‌تر می‌کند.

 

آیا برنج کته چاق کننده است ؟
خوب است بدانید مقدار این ویتامین‌ها در حین شستن دو درصد افت کرده و اگر آب پخت دور ریخته شود به حداکثر مقدار افت یعنی 10 درصد می‌رسد. به همین دلیل برای حفظ ریز مغذی‌ های برنج توصیه می‌شود آن را به صورت کته پخته و هرگز آبکش نکنید. در مورد ته‌ دیگ برنج هم، خشک و برشته‌ شدن آن باعث کاهش مواد نشاسته‌ایش نمی‌شود و مهم‌تر آن‌ که درصد زیادی از روغن غذا در ته‌ دیگ نفوذ کرده و آن را پرچرب و پرکالری‌تر از پلو می‌کند.ایا برنج کته چاق کننده است

وقتی برنج آبکش می‌شود و داخل آب در حال جوش قرار می‌گیرد، بسیاری از ویتامین‌های محلول خود به ویژه ویتامین‌های گروه B را از دست می‌دهد. به عبارتی برنج آبکش، تنها یک منبع نشاسته‌ای است در حالی که ویتامین‌ها در برنج کته بهتر حفظ می‌شوند.

 

برنج کته باعث چاقی نمی شود.
برنج دست نخورده همان برنج قهوه‌ای است که طی مراحلی این لایه از روی برنج برداشته می‌شود و اتفاقا منبع اصلی ویتامین‌های موجود به حداقل ممکن خود می‌رسد. وقتی برنج آبکش هم می‌شود باز هم مقدار بیشتری از ویتامین‌هایش را از دست می‌دهد.

تصور اشتباهی که اغلب مردم دارند، این است که برنج کته چاق می‌کند و با آبکش کردن برنج مقداری از نشاسته آن گرفته می‌شود. در واقع وقتی برنج می‌جوشد و ما آب آن را بیرون می‌ریزیم داخل آب فقط ویتامین‌های برنج است که دور ریخته می‌شود و از نظر کالری و انرژی‌زایی تفاوتی بین برنج آبکش و کته وجود ندارد.

 

طرز تهیه برنج کته ساده چگونه است؟
 مواد لازم کته

برنج :4 پیمانه
روغن :2 قاشق غذا خوری
آب :6 پیمانه
نمک :به اندازه کافی
در تهیه برنج کته ای ابتدا برنج را پاک کنید. سپس برنج را درون قابلمه ی مورد نظر بریزید و به قابلمه به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب به اضافه کنید و بگذارید تا 1 الی 2 ساعت برنج خوب خیس بخورد. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت پایین قرار دهید تا آب برنج کم کم به جوش بیاید و برنج پخته شود. بعد از اینکه آب به جوش آمد مقداری از آب برنج را بچشید و متناسب با آن به قابلمه نمک اضافه کنید و مقداری نیز روغن اضافه کنید. بعد از تبخیر شدن آب در قابلمه را بگذارید و میزان حرارت را کم کنید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا برنج پخته شود.

همچنین بخوانید:

نکات تکمیلی در مورد برنج کته :

برنج کته جزو پلو و چلو می باشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 10دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 45دقیقه می باشد.
برنج کته را می توانید در وعده نهار، شام، سرو کنید.
همچنین می توان در ماه رمضان به عنوان سحری میل کرد.
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب می باشد.
 

برنج آبکش با کته ای چه تفاوتی دارد؟
شکل ظاهری :

برنج آبکش به دلیل اینکه مدت زمان کتری در هنگام پختن در آب بوده است نسبت به برنج کته ای که زمان زیاد تری تا آماده شدن در آب بوده، دانه های برنج کمتر به هم می چسبند و از هم جدا و دانه دانه هستند. اما برنج کته ای مقداری نرم تر و اصطلاحاً شفته است. زیبایی شکل ظاهری برنج کاملاً سلیقه ای است، اما اگر اصل بر زیبایی باشد، ترجیح اکثر افراد بر ظاهر زیباتر برنج آبکش است.

زمان پخت :

برنج کته ای نسبت به برنج آبکش زمان کمتری برای آماده و پخته شدن دارد. و یک نکته مهم در زمان پخت برنج وجود دارد این است که هرچه زمان پخت بیشتر طول بکشد میزان تبدیل کربوهیدرات در برنج به قند افزایش می یابد. بنابر گفته محققان استفاده برنج کته ای که نسبت قند کمتری نسبت به برنج آبکش دارد به افرادی که دارای دیابت می‌باشند توصیه می شود.

 ارزش غذایی :

بسیاری از مردم بر اساس یه تصور غیر علمی و غلط فکر می کنند که اگر برنج را به صورت آبکش درست کنند با خارج کردن آب باعث شسته شدن برنج و خارج شدن مقدار زیادی از نشاسته از آن می شوند اما در واقع با این کار باعث می شوند که مقدار زیادی از فیبر موجود در برنج به همراه مواد معدنی و خانواده ویتامین های B از برنج خارج شود و برنج را از نظر ارزش غذایی دچار افت و کاهش می‌کنند. ولی با پخته شدن برنج به صورت کته ای این مقدار از مواد معدنی و ویتامین ها در برنج باقی می مانند و ارزش غذایی برنج نیز حفظ می‌شود.

چه میزان در هفته برنج مصرف کنیم تا چاق نشویم ؟
نوع و مقدار برنج مصرفی بر چاق شدن افراد بسیار تاثیر گذاراست. برنج باعث افزایش وزن می‌شود، اما این به میزان مصرف روزانه شما بستگی دارد. همچنین نوع برنج مصرفی (فیبردار و بدون فیبر) بر این افزایش وزن تاثیر خواهد داشت.

برای حفظ سلامت بدن بهتر است ۲ وعده در هفته برنج مصرف شود. مصرف برنج ساده بهتر از نوع دودی است دودی که در اثر سوختن چوب‌های نامناسب تولید می‌شود حاوی ترکیبات سرطان زا است بنابراین مصرف بیش از یک بار در هفته مواد غذایی دودی توصیه نمی‌شود.

منبع: berangirane